Konstnärliga inslag som bidrar till barns hälsosamma utveckling Konstnärliga inslag som bidrar till barns hälsosamma utveckling: Sinnesintryck och sinnesupplevelser ligger till grund för vår perception d.v.s. hur vi tolkar vår omvärld. De ger oss erfarenheter om omgivningen och om vårt inre. Tillsammans med motivation, intresse och hjärnans utveckling får vi en samlad kunskap som blir grunden till verklighetsuppfattningen och jaguppfattningen. Vi ger barnen sinnes stimulerande aktiviteter vilken är grunden för en god utveckling, inlärning, välbefinnande och hälsa. Vår hållning genomsyras av att alla kan lära av alla. Om vi pedagoger visar intresse för barnets olika uttrycksformer kommer barnet att känna förtroende för oss och vågar uttrycka sig i olika former. Lärande främjas bäst om man använder båda hjärnhalvorna. Därför behöver barn få möjlighet att uttrycka sig i bild och form. Salutogenes: Vi strävar efter att erbjuda en hälsosam miljö för barns olika behov, som beskrivs även i en ny forskningsrön i salutogenes. Målet enligt salutogenes, är att upplevelserna ska vara begripliga, hanterbara och meningsfulla. Dessa tre steg skapar förutsättningarna för känslan av sammanhang: KASAM, som lägger grunden till välmåendet. Vått i vått målning: Tanken är att barnens konstnärlighet och experimentlusta får flöda fritt. Genom att blöta ett papper, arbeta in mycket färg i en pensel och hålla den mot pappret sprids färgen över pappret. Skarvarna suddas ut och färgerna kan röra sig fritt och i varandra. Hur mycket färgen sprids beror på mängden vatten i färg och pensel, färgens egenskaper och papprets kvalitet. Bivax modellering: I det tredimensionella skapandet stimulerar vi barnens sinnen. Det varma bivaxet är formbart tills den blir kall. Det värmande materialet är giftfritt och doftar gott. Efter bivax modelleringen smörjer vi in barnens händer med lavendelolja. Eurytmi: rörelsekonst Eurytmi är dans där rörelsen är uttryck för både själ, skapande krafter och energier. Kommer från grekiska och betyder skön rytmisk rörelse. Musik och dikt blir rörelse – som blir kunskap, självinsikt och glädje. En gång i veckan har vi eurytmi vägledd av en utbildad eurytmist. Vi övar oss i rörelser, sång och musik vilket underlättar barns språkinlärning multimodalt.